Page 179 - 3613-495-3 Mecella, Galimberti, Open A
P. 179
MARCO AURELIO CON FAUSTINA MINORE NEL CUORE DELL’ANATOLIAa177
pantomimis ab uxore fuit sermo, ut superius diximus. Sed haec omnia per
6
epistolas suas purgavit) .
A ogni modo, se non v’è dubbio che la Historia Augusta mostri di presta-
re fede (quod et verisimile videtur) alla notizia relativa ai ‘facili costumi’
dell’Augusta, peraltro negati, almeno formalmente, dallo stesso imperatore
nella sua corrispondenza, è altrettanto vero che la medesima fonte prende le
distanze da un’altra voce – e veniamo così al quarto fondamentale ‘filo’ nar-
rativo concernente Faustina –, ossia il patto ch’ella avrebbe stretto con il ri-
belle Avidio Cassio:
voluit Marcomanniam provinciam, voluit etiam Sarmatiam facere, et fecisset,
nisi Avidius Cassius rebellasset sub eodem in Oriente. Atque imperatorem se
appellavit, ut quidam dicunt, Faustina volente, quae de mariti valetudine de-
speraret. Alii dicunt, ementita morte Antonini Cassium imperatorem se ap-
pellasse, cum divum Marcum appellasset … Relicto ergo Sarmatico Mar-
commannicoque bello contra Cassium profectus est. Romae etiam turbae fue-
runt, quasi Cassius absente Antonino adventaret. Sed Cassius statim inter-
fectus est, caputque eius adlatum est ad Antoninum. Marcus tamen non
7
exultavit interfectione Cassii caputque eius humari iussit .
Questi dati vanno opportunamente confrontati e integrati con quelli rica-
vabili dalla stessa Vita di Avidio Cassio:
hic imperatorem se in Oriente appellavit, ut quidam dicunt, Faustina volente,
quae valetudini Marci iam diffidebat et timebat, ne infantes filios tueri sola
non posset atque aliquis existeret, qui capta statione regia infantes de medio
tolleret. Alii autem dicunt hanc artem adhibuisse militibus et provincialibus
Cassium contra Marci amorem, ut sibi posset consentiri, quod diceret Mar-
8
cum diem suum obisse .
Come si vede, tanto nella Vita di Marco quanto in quella di Avidio Cassio
è espressa in forma identica la notizia secondo cui, per alcuni, l’imperatrice
sarebbe stata connivente (ut quidam dicunt, Faustina volente), mentre per
altri lo stratagemma della finta notizia della morte di Marco sarebbe stato
messo in atto dal solo Cassio. Anzi, poco più avanti, l’anonimo Autore, sulla
base di una presunta corrispondenza fra Marco e Faustina, assume una posi-
zione decisamente ‘innocentista’ (Faustinam ista nescisse) e individua in
Mario Massimo – storico severiano di tendenze senatorie e di lingua latina che
6 HA Marc. 23.7.
7 HA Marc. 24.5-7; 25.1-3; sulla relazione con Ulp., 7 off. proc., ap. Coll. leg. Mos. Rom.
15.2.5 (denique divus Marcus eum, qui motu Cassiano vaticinatus erat et multa quasi ins-
tinctu deorum dixerat, in insulam Syrum relegavit) vd. BIFFI, 2017, p. 197.
8 HA Avid. 7.1-2.