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176aGAETANO ARENA
niam vicum, in quo obiit Faustina, et aedem illi exstruxit. Sed haec postea ae-
dis Heliogabalo dedicata est. Ipsum Cassium pro clementia occisum passus
est, non occidi iussit … Doluit denique Cassium extinctum, dicens voluisse se
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sine senatorio sanguine imperium transigere .
Questo passo, sebbene con un certo disordine espositivo, contiene quattro
fondamentali ‘fili’ narrativi sapientemente intrecciati fra loro e tutti aventi
come fulcro l’Augusta, ossia il luogo in cui ella morì, gli onori a lei tributati
post mortem, la sua cattiva reputazione e la sorte di Avidio Cassio. In effetti,
ciascuno di questi ‘fili’ si interseca a sua volta con numerosi altri riferimenti
presenti sia all’interno della medesima Vita Marci sia in altre biografie della
stessa Historia Augusta.
Quanto al luogo in cui morì l’Augusta e agli onori post mortem,
l’argomento viene ripreso infatti anche nella Vita di Caracalla, il quale
avrebbe sottratto a Faustina il suo tempio e l’appellativo di divinità:
Faustinae templum et divale nomen eripuit, certe templum, quod ei sub Tauri
radicibus fundaverat maritus, in quo postea filius huius Heliogabalus Anto-
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ninus sibi vel Iovi Syrio vel Soli – incertum id est – templum fecit .
Per quel che attiene poi alla impudicitiae fama dell’Augusta, sempre nella
Vita Marci si trovano riferimenti ben più espliciti alla uxor infamis:
Aiunt quidam, quod et verisimile videtur, Commodum Antoninum, successo-
rem illius [i.e. di Marco Aurelio] ac filium, non esse de eo natum sed de
adulterio, ac talem fabellam vulgari sermone contexunt. Faustinam quon-
dam, Pii filiam, Marci uxorem, cum gladiatores transire vidisset, unius ex his
amore succensam, cum longa aegritudine laboraret, viro de amore confes-
sam. Quod cum ad Chaldaeos Marcus rettulisset, illorum fuisse consilium, ut
occiso gladiatore sanguine illius sese Faustina sublavaret atque ita cum viro
concumberet. Quod cum esset factum, solutum quidem amorem, natum vero
Commodum gladiatorem esse, non principem … Multi autem ferunt Commo-
dum omnino ex adultero natum, si quidem Faustinam satis constet apud
Caietam condiciones sibi et nauticas et gladiatorias elegisse … Denique An-
tonino, cum suos mores semper teneret neque alicuius insusurratione muta-
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retur, non obfuit gladiator filius, uxor infamis .
È pur vero, d’altro canto, che nella medesima biografia di Marco Aurelio
si legge anche che l’imperatore nelle sue lettere avrebbe scagionato la mo-
glie da tutte le insinuazioni sugli amorazzi di lei con i pantomimi (de amatis
3 HA Marc. 26.4-10 e 13.
4 HA Car. 11.6-7; cfr. HA Heliog. 1.5.
5 HA Marc. 19.1-4, 7, 11. Sull’infamia ARENA, 2020, p. 93-94 e nt. 43-44.